lørdag 28. februar 2015

Stormbreaker av Anthony Horowitz

Stormbreaker (Alex Rider, #1)Tittel: Stormbreaker
Forfatter: Anthony Horowitz
Serie: Alex Rider#1
Sider: 188
Sjanger: Action
Utgivelsesår: 2001
Terningkast: #4

They told him his uncle died in an accident. He wasn't wearing his seatbelt, they said. But when fourteen-year-old Alex finds his uncle's windshield riddled with bullet holes, he knows it was no accident. What he doesn't know yet is that his uncle was killed while on a top-secret mission. But he is about to, and once he does, there is no turning back. Finding himself in the middle of terrorists, Alex must outsmart the people who want him dead. The government has given him the technology, but only he can provide the courage. Should he fail, every child in England will be murdered in cold blood.

Jeg synes:
Da vi hadde om actionsjangeren på skolen for en stund siden, snakket vi om Stormbreaker. Vi skulle nemlig se filmen (boka har nemlig blitt filmatisert.) Og da jeg fant ut at vi skulle se filmen, da måtte jeg jo prøve å lese boka først. Men, forbausende nok, var det en ganske lang ventekø på biblioteket, så jeg fikk ikke sjansen til å lese den før etter vi så filmen. Men det gjorde egentlig ikke så mye; jeg likte både boka og filmen.

Jeg har tidligere lest Anthony Horowits' The Power of Five-serien, som jeg synes er kjempegod, så derfor var jeg veldig spent på å starte hans andre serie, Alex Rider. Og jeg synes at Stormbreaker også er en god bok, men ikke den beste.

Siden jeg så filmen før jeg leste boka, visste jeg hva som kom til å skje i noen deler av boka. Det tok vekk spenningen av å ikke vite hva som kom til å skje. Så det var litt synd. Men jeg tror at jeg ikke ville likt filmen, hvis jeg hadde lest boka først, og så sett filmen.
Det var jo selvfølgelig noen deler som ikke var med i filmen, og de delene likte jeg ganske godt. F. eks. når han blir jaget av mennene på motorsyklene. 

Nå har ikke jeg akkurat lest noen actionbøker før, så jeg har egentlig ikke så mye å si. Men jeg synes Stormbreaker er en veldig actionfylt og spennende bok (selv om jeg visste mesteparten av hva som kom til å skje.)
Jeg gleder meg til å fortsette på serien, og forhåpentligvis blir den bedre og bedre etter hver bok. Alex Rider- serien anbefales til alle som liker lettleste bøker. Og jeg anbefaler og se filmen, hvis du ikke gidder å lese boka.

Bildet ble hentet her:
https://d.gr-assets.com/books/1348916057l/6369719.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar