tirsdag 29. april 2014

Harry Potter og de Vises Stein av J. K. Rowling

"Harry Potter og de vises stein" av J.K. RowlingTittel: Harry Potter og de Vises Stein
Originaltittel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Forfatter: J.K. Rowling
Serie: Harry Potter#1
Sider: 281
Sjanger: Fantasy
Terningkast: #6

Harry Potter har aldri vært en fremragende rumpeldunk-spiller på sopelime høyt over bakken. Han kan ikke trylle, har aldri hjulpet til med å klekke ut en drage, og har aldri hatt på seg en usynlighetskappe. Alt han kjenner til, er et trist liv hos teite onkel Wiktor og tante Petunia, og den ondskapsfulle fetteren Dudleif som har to rom - et ekstra til alle lekene sine. Harry bor i et kott under trappa og har ikke feiret bursdagen sin på 11 år. Men alt dette endrer seg når ei ugle leverer et mystisk brev med innbydelse til et utrolig sted som Harry - og alle som leser om ham - aldri vil glemme. For her får han venner og lever et magisk liv, men et skjebnesvangert møte venter på ham. Kan gutten med siksakarret i pannen leve opp til forventningene alle har til ham ... ?

Jeg synes:
Jeg har vært veldig sent ute med bokanmeldelse denne gangen. Jeg ble ferdig med boka på lørdag. 4 dager siden! Ja ja, sånn kan det gå.
Jeg har lest Harry Potter før, men jeg leste aldri ferdig serien. Og så er det så lenge siden jeg leste dem, at jeg bare startet på nytt.

Boka handler om Harry Potter, som tror han er en vanlig gutt, men er egentlig en trollmann. Han må gå på Galtvort, en skole for hekseri og trolldom. Men Harry er ikke en vanlig trollmann. Etter hvert finner han ut mer om fortiden sin, og det skaper bare problemer. . .

Magi og magiske elementer, det er en perfekt blanding for meg. Det er bare så morsomt å lese om alle opplevelsene Harry opplever med vennene sine. Det hadde jo vært så morsomt å gå på Galtvort.
Selv om det kanskje ikke skjer så mye etter hvert, er det spennende for det. Alle transfigurasjons timene og urtologi timene(jeg vet ikke om det var noen urtologi timer, men det er det i bok nummer 2.)

Slutten var jo også veldig spennende, men jeg synes den kunne vart litt lengre. Det gikk litt fort på noen steder. Rowling kunne drøyt det litt. Men det er jo en barnebok da.
Jeg bare gleder meg til jeg er ferdig med Mysteriekammeret(bok 2)

Bildet ble hentet her:
https://bokelskere.s3.amazonaws.com/bb34a4dac9a3ba6e95872e1bfd532067d05a3220c8b527d65b52c232.jpeg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar