fredag 18. april 2014

Raven's Gate av Anthony Horowitz

"Raven's Gate (The Gatekeepers)" av Anthony Horowitz
Tittel: Raven's Gate
Forfatter: Anthony Horowitz
Serie: The Power of Five#1
Sider: 283
Sjanger: Paranormal
Terningkast: #5

When Matt Freeman gets into trouble with the police, he's sent to be fostered in Yorkshire. It's not long before he senses there's something wrong with his guardian, and the entire village.

Then Matt learns about the Old Ones and begins to understand just how he is different. But no one will believe him, and no one can help.

Jeg synes:
Denne serien har jeg egentlig visst om veldig lenge, men jeg har hatt så mye annet å lese så den kom på ventelista. Men da jeg endelig tok meg tiden til å sjekke ut bøkene, synes jeg at de så veldig spennende ut. Jeg bestemte meg for å kjøpe de, men jeg måtte ha en spesiell utgave. Bildet av coveret i høyre hjørne synes jeg så så kult ut. Jeg bare elsker det. Resten av serien også, så jeg måtte bare kjøpe alle sammen.

Boka handler om Matt, en 14 år gammel gutt, som kommer i trøbbel etter å ha brutt seg inn i et varehus sammen med en "venn". Matt er ikke akkurat et englebarn, og har kommet i trøbbel før også. Foreldrene hans døde i en bilulykke da han var liten, og han har bodd med tanten sin, Gwenda, og kjæresten hennes. Gwenda, og noen andre bestemmer seg for at Matt skal bli sendt til Lesser Malling, med hans nye verge Mrs. Deverill. Mrs. Deverill bor på en gård, og Matt blir tvunget til å jobbe. Men noe helt annet forgår også på gården. Faktisk over hele Lesser Malling, og Matt har havnet midt oppi det.

Five Gatekeepers
One Force Against Evil


Man skjønner at Matt ikke er en helt vanlig tenåring. Han har en ganske dyster fortid, men jeg synes Horowitz klarer å fortelle om den fortiden veldig bra. Man får vite mer og mer utover i boka. Matt har noen hemmeligheter, og de avsløres litt etter litt. Han vet selv at han er spesiell.
Matt har et dilemma helt på starten av boka. Han har ganske mange problemer som er lett gjenkjennelige for ungdom, og derfor er det veldig gøy å lese om ham.

Selv om det ikke er en så stor bok, synes jeg at Anthony Horowitz har fått med veldig mye. Boka er spennende hele tiden. Etter hvert skjønner man at det er noe galt i Lesser Malling. Man skjønner også at det er noe rart med Mrs. Derverill.
Det er veldig mange spørsmål man for etter hvert som man leser. Horowitz har klart å besvare spørsmålene gjennom teksten veldig bra. Man får ikke vite alt med en gang. Det kommer litt etter litt.

Boka var spennende, så jeg fikk lyst til å starte på andre bok med en gang! Andre bok heter Evil Star.

Bildet ble hentet her:
https://bokelskere.s3.amazonaws.com/7215bb1ef6a6cdc3086ebdc344e90af9b6337a3e94d14ceac9af6f6c.jpeg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar