lørdag 23. januar 2016

Favourite Books of 2015!

Dette innlegget kommer kanskje litt seint, men bedre seint enn aldri, ikke sant? Jeg har lest utrolig mange gode bøker i 2015, noen bedre enn andre. Nå skal jeg dele med dere hvilke bøker som endte opp som mine favoritter i 2015. Bare så det er sagt, alle bøkene på lista er ikke i noen spesifikk rekkefølge, fordi jeg synes det er for vanskelig å rangere dem. Derfor holder jeg meg til å bare lage en random liste av bøkene som gjorde mest inntrykk på meg i 2015. I tillegg, hvis det er flere bøker i en serie som jeg likte veldig godt, så tar de bare én plass på lista. Og jeg tar ikke med rereads på lista heller! Da er det vel bare å begynne. Drum roll please. . .

Winter (The Lunar Chronicles, #4)

Winter av Marissa Meyer!

Denne boka kom vel ikke som et sjokk for noen hvis dere har lest de tidligere innleggene mine. Jeg elsker The Lunar Chronicles, og Winter var helt fantastisk; jeg elsket den utrolige mye. Det var over ett år siden jeg leste de tidligere bøkene i serien, så jeg var litt bekymret om jeg kom til å sette meg ordentlig inn i boka.  Winter var jo helt perfekt; en fantastisk avslutning på en enda mer fantastisk serie, så selvfølgelig har disse bøkene fått en plass på favorittlista! Jeg har anmeldelser til begge bøkene: Fairest Winter.

Ender's Game (Ender's Saga, #1)Ender's Game av Orson Scott Card!

Det er en stund siden jeg leste denne boka; mai, tror jeg. Men jeg husker at jeg elsket den. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har fortsatt på serien enda, med tanke på at boka var såpass god. Men Ender's Game var en fantastisk spennende og interessant bok, og det er den boka som virkelig har fått meg til å innse at jeg elsker Sci-Fi sjangeren. Jeg håper jeg leser resten av serien i løpet av året, fordi Ender's Game var en kjempegod bok som jeg elsker utrolig mye. Alle bøkene på lista til nå er SciFi bøker! #SorryNotSorry Anmeldelse her!

Ringenes HerreRingenes Herre av J.R.R. Tolkien!

I'll Give You the Sun2015 var året da jeg endelig leste monsteret av en bok som heter Ringenes Herre! Jeg er utrolig glad for at jeg gjorde det, fordi det var virkelig en fantastisk bok. Jeg hadde allerede sett filmene, men boka var en helt annen opplevelse, og jeg har faktisk allerede lyst til å lese den en gang til. Det sier litt om hvor god boka virkelig er. Jeg brukte litt tid på å komme meg gjennom den, men det var verdt det, fordi Ringenes Herre er ikke bare en favoritt fra 2015, men definitivt også en all-time-favourite! Anmeldelse her!

I'll Give You the Sun av Jandy Nelson!

Dette er den eneste contemporary-boka på lista; I'll Give You the Sun var helt fantastisk. Det er en stund siden jeg leste den, men jeg husker framdeles hvor mye jeg likte boka. Nå fikk jeg til og med lyst til å lese boka på nytt igjen, fordi I'll Give You the Sun er definitivt en bok jeg kommer til å huske i en lang tid framover! Boka var fantastisk skrevet, så jeg kommer selvfølgelig til å lese alle bøkene Jandy Nelson kommer ut med i framtiden. Anmeldelse her!

The Name of the Wind (The Kingkiller Chronicle, #1)The Name of the Wind av Patrick Rothfuss!

Dette var en av de siste bøkene jeg leste i 2015; jeg har lenge hatt den stående på hylla, fordi jeg har alltid vært litt skremt av størrelsen av boka. Men det burde jeg ikke ha vært! The Name of the Wind er helt fantastisk, og jeg kan ikke fatte at jeg ikke leste boka tidligere. Jeg gleder meg til å fortsette på serien, fordi jeg har blitt skikkelig glad i alle karakterene og jeg har lyst til å vite hva som kommer til å skje videre. Derfor er jeg også veldig glad for at bok to har nesten 1000 sider (litt ironisk, ikke sant), fordi jeg liker veldig godt å lese om Kvothe og alle hans opplevelser. Helt fantastisk bok; anmeldelse her!


A Monster CallsA Monster Calls av Patrick Ness!

Dette var en av de første bøkene jeg leste i år, men jeg har flere ganger vurdert å lese den på nytt, fordi jeg elsket den såpass mye. Det er rett og slett en hel vakker historie, og jeg er utrolig glad for at det faktisk kommer ut en film basert på boka. den kommer ut i oktober 2016. Jeg gleder meg veldig! Men denne boka var rett og slett helt vidunderlig og trist og helt fantastisk. Anbefales på det aller, aller sterkeste! Alt av Patrick Ness som jeg har lest til nå har vært helt fantastisk, så jeg håper han ikke skuffer i framtiden. Anmeldelse her!

City of Glass (The Mortal Instruments, #3)The Mortal Instruments av Cassandra Clare!

Eller rettere sagt de fire første bøkene. Jeg har blitt utrolig glad i denne serien, og jeg skjønner framdeles ikke hvorfor jeg ikke har fortsatt på serien. Jeg liker alle karakterene utrolig godt, og alle bøkene har vært utrolig spennende til nå. City of Glass er min favoritt til nå; den boka var skikkelig god, og jeg håper resten av bøkene i serien er like gode. The Mortal Instruments blir sakte en av mine favorittserier, og jeg er ganske sikker på at resten av bøkene kommer på favorittlista neste år!

A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, #1)A Song of Ice & Fire av George R.R. Martin!

Bare de to første bøkene dessverre, fordi jeg har ikke lest resten. Men hvis jeg hadde gjort det hadde de uten tvil vært på listen de også! Jeg elsket de to første bøkene i serien, og jeg gleder meg til å fortsette på serien i 2016. Det er veldig svære bøker, men de er virkelig verdt det når du først er kommet gjennom dem. Jeg har allerede blitt veldig glad i hele universet til George R.R. Martin, og jeg håper også at jeg kan få sett tv-serien snart! Denne serien er verdt å sjekke ut for enhver fantasyfan. Helt klart noen av de beste fantasybøkene jeg har lest, og håper jeg får kommet gjennom resten av serien i år. Anmeldelser her og her!
Det var alle bøkene for denne gang. Som du kanskje har skjønt, leser jeg mest fantasy, og det er derfor lista består mest av fantasybøker. Fortell meg hvilke bøker som var deres favoritter i 2015; kanskje vi har noen til felles!

3 kommentarer:

  1. Så mange bra bøker! Har enda ikke lest The Lunar Chronicles, men ellers har jeg lest alle bøkene på lista di. Så med unntak av The Mortal Instruments (jeg likte dem godt, men de er ikke blant favorittene mine), kan jeg lett si meg helt enig.

    SvarSlett
    Svar
    1. The Mortal Instruments-bøkene hver for seg hadde ikke fått en plass på lista mi, men sammenlagt, alle samlet som en serie, så liker jeg dem mye bedre. Det er også derfor de har fått en plass på lista!:)
      Håper 2016 også blir et år fylt med mange fantastiske bøker!

      Slett
    2. Skjønner hva du mener. De funker bedre som en serie enn frittstående. Jeg krysser fingrene for mange gode bøker i 2016. Håper det blir et godt leseår for oss begge :)

      Slett