fredag 18. september 2015

Daughter of Smoke & Bone av Laini Taylor

Daughter of Smoke & Bone (Daughter of Smoke & Bone, #1)Tittel: Daughter of Smoke & Bone
Forfatter: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke & Bone#1
Sider: 418
Sjanger: Paranormal, fantasy, romance
Utgivelsesår: 2011
Terningkast: #4

Around the world, black handprints are appearing on doorways, scorched there by winged strangers who have crept through a slit in the sky.

In a dark and dusty shop, a devil’s supply of human teeth grows dangerously low.

And in the tangled lanes of Prague, a young art student is about to be caught up in a brutal otherwordly war.

Meet Karou. She fills her sketchbooks with monsters that may or may not be real, she’s prone to disappearing on mysterious "errands", she speaks many languages - not all of them human - and her bright blue hair actuallygrows out of her head that color. Who is she? That is the question that haunts her, and she’s about to find out.

Jeg synes:
Nå har jeg hatt denne serien utrolig lenge, og jeg synes det var litt flaut at jeg fortsatt ikke hadde lest noen av bøkene i serien enda. Så jeg begynte å lese Daughter of Smoke & Bone, mest for min egen del, fordi jeg synes det ble litt for dumt at jeg ikke hadde lest. Hvorfor har jeg ikke lest boka tidligere? Det aner jeg rett og slett ikke. Jeg har kanskje ikke vært i humøret til å lese den, men endelig var jeg det, og jeg var ikke skuffet.

Jeg liker veldig godt hvordan boka tar for seg bakgrunnen til Karou, den rare jenta med det blå håret. Det skaper et mysteriet som jeg må til bunns i med en gang. Jeg har lyst til å finne ut av hvem Karou er, så derfor hadde jeg alltid lyst til å lese videre. Da den store hemmeligheten endelig kom fram, må jeg si at jeg ble ganske overrasket, men alt ga mening. Alt hadde en sammenheng, og jeg synes det var utrolig spennende å få vite om fortiden til Karou, og Laini Taylor har gjort en utrolig god jobb med å finne på alt dette her. Alt virker utrolig godt gjennomtenkt, og jeg har nesten ingenting jeg ikke er fornøyd med.

Men jeg likte ikke så godt romansen som gikk gjennom boka. Den virket ikke helt ekte, fordi vi får jo ikke noe særlig kommunikasjon mellom de to karakterene. Det er bare en "kraft av kjærlighet" som binder dem sammen, og derfor var jeg ikke hundreprosent for at de skulle være sammen, siden det skjedde på et blunk. Plutselig, etter en dag, så var de sammen. Selv om masse av det blir forklart senere i boka, så synes jeg fortsatt det ikke virker troverdig. Ja, ja, det mener jeg.

I min mening, er den første delen av boka best, fordi jeg likte veldig godt den mystiske delen av boka. Det var utrolig interessant å lese om denne nye verdenen, og derfor synes jeg at det var mer spennende å lese om Karou enn Madrigal.
Dessuten, synes jeg ikke at boka hadde noe særlig høydepunkt; hele boka gikk i samme tempo, og det var ikke mye spenning. Derfor følte jeg at det var noe som manglet, og jeg håper den neste boka er bedre i den forstand. 

Eegentlig er jeg mest glad for at jeg endelig leste Daughter of Smoke & Bone. Jeg likte boka veldig godt, og jeg gleder meg til å fortsette på serien en gang. Men akkurat nå har jeg lyst på en liten pause fra Karou og Akiva. Jeg føler rett og slett for å lese noe annet akkurat nå, men jeg håper jeg kan lese neste bok, ihvertfall i år.

Bildet ble hentet fra Goodreads.

3 kommentarer:

  1. Jeg skjønner godt hva du mener, og hadde selv mange av de samme problemene med boka. Dessverre synes ikke jeg at serien ble bedre, men det kan hende du liker den bedre enn jeg. Jeg har blitt veldig kritisk i det siste. Så nå nylig at jeg hadde jeg hadde gitt fem stjerner til en bok på Goodreads jeg nå ville gitt tre...

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg; jeg tror kanskje det er fordi vi har lest såpass mange bøker at vi har så mange bøker å sammenligne dem med, slik at de eventuelt ikke føles like gode. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde elsket denne boka hvis jeg hadde lest den for 2 år siden, f.eks.

      Slett
    2. Det er nok sant det du sier. Jeg merker at det er bøker jeg har lest nå jeg ville likt bedre for noen år siden. Det har mye med det at jeg har lest noen kjempegode bøker siden den gang.

      Slett