onsdag 31. desember 2014

Firelight av Sophie Jordan

Firelight (Firelight, #1)
Tittel: Firelight
Forfatter: Sophie Jordan
Serie: Firelight#1
Sider: 323
Sjanger: Fantasy
Utgivelsesår: 2010
Terningkast: #5

A hidden truth.
Mortal enemies.
Doomed love.

Marked as special at an early age, Jacinda knows her every move is watched. But she longs for freedom to make her own choices. When she breaks the most sacred tenet among her kind, she nearly pays with her life. Until a beautiful stranger saves her. A stranger who was sent to hunt those like her. For Jacinda is a draki, a descendant of dragons whose greatest defense is her secret ability to shift into human form.

Forced to flee into the mortal world with her family, Jacinda struggles to adapt to her new surroundings. The only bright light is Will. Gorgeous, elusive Will who stirs her inner draki to life. Although she is irresistibly drawn to him, Jacinda knows Will's dark secret: He and his family are hunters. She should avoid him at all costs. But her inner draki is slowly slipping away;if it dies she will be left as a human forever. She'll do anything to prevent that. Even if it means getting closer to her most dangerous enemy.


Jeg synes:
Da jeg var på biblioteket for litt siden, så jeg Firelight, og jeg synes det var litt tilfeldig egentlig. Tidligere i den uka var første gang jeg hadde hørt om boka, så da jeg så den på biblioteket, måtte jeg plukke den opp. Firelight er bok en i Firelight-trilogien, som handler om en rase som heter Draki; etterkommerne av dragene. De kan forvandle seg til mennesker. Men de blir jaktet på av jegere som vil ha dem utryddet, så de må prøve å holde rasen sin i livet.

Dette er Karen Gillan.
Da jeg så omslaget på boka, synes jeg at Jacinda(hun som er på omslaget) ligner veldig på Karen Gillan, hun som spiller Amy Pond, fra tv-serien Doctor Who. Kanskje det er henne, eller kanskje ikke. Men hvis noen har noe mer informasjon om det, vær så snill å kommentere i kommentarfeltet nede på siden. Jeg har veldig lyst til å finne ut av det:)
Men ellers vet jeg ikke helt hva jeg synes om omslaget. Det er ikke noe spesielt med det; bare en jente som poserer, og som i dette tilfellet har drageøyne. Funket ikke helt for meg, men jeg kan ikke si at jeg misliker det heller.

Hovedpersonen heter Jacinda, og boka handler om livet hennes. Jeg kan oppsummere boka med en setning. "En jente som strever med å passe inn på skolen - eller egenltig alle steder - siden hun er en Draki." Noen ganger assosierte jeg til og med boka med filmen Mean Girls. Jeg aner ikke hvorfor jeg gjorde, men når jeg tenker meg om, så ligner de litt. Det er det samme "High School"-dramaet, bare Firelight har med drager.

Jeg nevnte at hovedpersonen heter Jacinda, og hun er utrolig irriterende. Hun klager hele tiden over livet sitt, og hvor fælt hun har det. Jeg hater karakterer som er grinete og pessimistiske, og Jacinda er et godt eksempel på det! I tillegg er hun sur på familien sin nesten hele tiden, også. Håper hun mindre irriterende i neste bok, men jeg har hørt at hun blir verre. Håper ikke det er sant. . . 

Men selv om jeg synes Jacinda var veldig irriterende, så likte jeg bok ganske godt. Den var spennende og underholdende, og hvis man ser bort i fra Jacinda's dårlige personlighet, er det en meget god bok. Anbefales til alles om liker dragebøker, f.eks Hans Majestets Drage
Dessuten, så bestilte jeg hele trilogien på nettsiden Adlibris.com for litt siden, sammen med noen andre bøker. Jeg gleder meg faktisk veldig til å lese bok to, Vanish

Bildene ble hentet her:
https://d.gr-assets.com/books/1269737893l/6448470.jpg
http://fc06.deviantart.net/fs70/i/2012/062/e/a/karen_gillan_wallpaper_by_lavasbuffo-d4rkujd.png

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar