fredag 31. oktober 2014

Allegiant av Veronica Roth

Allegiant (Divergent, #3)Tittel: Allegiant
Forfatter: Veronica Roth
Serie: Divergent#3
Sider: 544
Sjanger: Dystopi
Terningkast: #6

What if a single revelation - like a single choice - changed everything? What if love and loyalty made you do things you never expected?

The faction-based society that Tris Prior once believed in is shattered - fractured by violence and power struggles and scarred by loss and betrayal. So when offered a chance to explore the world past the limits she's known, Tris is ready. Perhaps beyond the fence, she and Tobias will find a simple new life together, free from complicated lies, tangled loyalties, and painful memories.

But Tris's new reality is even more alarming than the one she left behind.
Old discoveries are quickly rendered meaningless. Explosive new truths change the hearts of those she loves. And once again, Tris must battle to comprehend the complexities of human nature - and of herself - while facing impossible choices about courage, allegiance, sacrifice and love. 


Jeg synes:
Da er det slutt på denne serien. . . Eller egentlig ikke, siden det finnes en bok til, men jeg anser serien som slutt. Og jeg synes det er veldig trist! Jeg har blitt utrolig glad i denne serien, og det er ikke gøy å "ta farvel"! Divergent er definitivt en av mine favoritt-serier, og jeg er utrolig glad for at jeg fant denne serien. Det var ikke så vanskelig egentlig, alle hadde jo lest bøkene da jeg oppdaget dem. . .
Men jeg har blitt knyttet til karakterene, og det er trist at det ikke kommer noen flere bøker. Heldigvis kommer filmen av bok nummer 2, Insurgent, ut neste år. Kan ikke vente!

Hva er utenfor gjerdet? Det er hovedsakelig hva denne boka handler om. Jeg hadde ingen anelse om hva de kom til å finne utenfor Chicago, og derfor la jeg ikke boken fra meg, siden jeg ville få svar på alle spørsmålene mine.
Veronica Roth har skapt et troverdig samfunn, og alt hun har skrevet passer bra sammen. Det er lett å forestille seg at dette kunne faktisk ha skjedd i virkeligheten. Det er et pluss.

Boka er spennende hele veien, og jeg kunne ikke legge den fra meg. Jeg ble ferdig på 5 dager, så det sier litt. . .  Jeg måtte bare vite hva som kom til å skje videre!
Mange synes at Allegiant var en dårlig avslutning på seien, men jeg synes at boka var bra skrevet og utrolig bra gjennomført! Det er ikke mange som klarer å holde alle bøkene i en serie på toppnivå, men jeg synes at Veronica Roth har klart det med glans!

Noe som også er ganske interessant med Allegiant, er at Tobias/Four også har sine egne kapitler. Det var fint å lese om hendelser fra hans synsvinkel, siden det ga nytt liv til historien.

Dessverre ble jeg "spoilet" på avslutningen, så det var ikke noe gøy. . . Men selv om jeg visste hva som kom til å skje, var det fortsatt utrolig trist! Det passet bra, og det var en fantastisk avslutning på serien. Jeg ville ikke ha endret noe, men den avslutningen, liksom!
Heldigvis er det en bok til, som handler om hendelsene i tidiligere bøker, gjennom Tobias/Four sine øyne! Boka heter Four, og jeg gleder meg til å lese den!

Anmeldelser av tidligere bøker:
Divergent-#1
Insurgent-#2

Bildet ble hentet her:
https://d.gr-assets.com/books/1382611741l/18713720.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar