søndag 30. mars 2014

Hunger av Michael Grant

"Hunger - A Gone Novel" av Michael GrantTittel: Hunger
Forfatter: Michael Grant
Serie: Gone#2
Sider: 586
Sjanger: Dystopi
Terningkast: #6

Suddenly it's a world without adults and normal has crashed and burned.
When life as you know it ends at 15, everything changes.

An uneasy calm has settled over Perdido Beach. But soon fear explodes into desperation as starvation sets in. More and more kids ar developing strange powers and, just as frighteningly, so are the animals in the FAYZ. And in the background, in an abandoned mineshaft, lies the greatest danger of all- and he too needs to be fed. . .

Jeg synes:
Dette er andre boka i serien Gone- av Michael Grant, og jeg synes denne, generelt sett, er bedre enn den første boka. Man kommer mye lettere inn i miljøet i The FAYZ. Jeg har jo lest første boka i serien, og startet med Hunger med en gang, og da er det mye lettere og leve seg inn i boka. Jeg er på en måte vant med verden jeg leser om.

Da jeg startet på denne boka, hadde jeg ingen anelse om hva boka kom til å handle om. Etter å ha lest boka, aner jeg ikke hva neste bok, Lies, kommer til å handle om. Jeg skjønner ikke hvordan Grant kan klare å skrive 4 bøker til om dette! Jeg skjønner jo at barna må få et organisert samfunn, men i min menig, tror jeg aldri de kommer å få det til. Det er altfor mange forskjellige personligheter. Folk oppfører seg annerledes i vanskelige situasjoner. Det hjelper ikke at mange flere begynner å få diverse krefter.

De dukker opp problemer allerede på de første sidene. Selvfølgelig er sult et veldig stort problem, boka heter jo Hunger, og mutant ormer har tatt over kål markene. Ingenting er lett for ungene i The FAYZ. . .
Alle sulter, barn begynner å drepe husdyrene til hverandre. Noen begynner til å med å tenke på kannibalisme. . .
Man leser om at barn sulter og at noen prøver å drepe hverandre med verdens styggeste metoder. Måten Grant beskriver hvordan barna sulter er helt forferdelig! Jeg skjønner ikke hvordan de kan takle det. . .

Noe som jeg glemte å skrive i forrige anmeldelse, var at det er så mange navn og mennesker å holde styr på. Dahra, Diana, Dekka, Brianna, Bug, Jack, Drake, Caine. Astrid, Lana, Edilio, Sam, Little Pete, Mary, John, Taylor, Zil, Duck, Hunter, Orc(Charles), Howard, Cookie, Quinn, Albert osv. . .
Det er veldig mange å holde styr på! Selvfølgelig klarer jeg å holde styr på de viktigste, men det er mange ansikter man ikke må blande sammen. 

Jeg orker ikke å starte på Lies med en gang. Fått nok av sult og forferdelse i en uke. Det er veldig store bøker også. Jeg lånt Lies, og den er ikke like stor som de andre. Bøkene er på engelsk, men jeg synes det gikk veldig fint å lese de to første. 
Denne boka var bedre enn den første, synes nå jeg.

Bokanmeldelse av tidligere bøker:

Bildet ble hentet her:
https://bokelskere.s3.amazonaws.com/b0c8d0fca41bd543aadaf2188ec6ac879bd3a2da21b23e8b445d7616.jpeg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar