søndag 9. mars 2014

The Mark of Athena av Rick Riordan







Tittel: The Mark of Athena
Forfatter: Rick Riordan
Serie: Heroes of Olympus#3
Sider: 584
Sjanger: Fantasy
Terningkast: #6

One fatal prophecy.
Seven brave demigods.
A quest to find - and close - the Doors of Death.

Annabeth and her friends Piper, Jason and Leo have landed at Camp Jupiter with one mission in mind. The time has come for Roman and Greek demigods to unite. With Percy Jackson, Hazel and Frank by their side, they must combine forces to find - and close - the Doors of Death.

But Annabeth is hiding a secret - a command from her mother, the goddess of war and wisdom: "Follow the Mark of Athena. Avenge me." Annabeth is alredy risking her life... What more does Athena want her daughter to do?

Now the seven demigods must begin their quest across land and sea to Rome, but what will they have to sacrifice this time - and what unspeakable terrors await?


Jeg synes:
Dette er fjerde boka i serien "Heroes of Olympus" av Rick Riordan.
Som jeg kanskje har skrevet før, synes jeg måten Rick fletter nåtidens ungdoms liv, med gresk mytologi er helt fascinerende. Man lærer så utrolig mye hvis man faktisk får med seg detaljer.

"Wisdom’s daughter walks alone,
The Mark of Athena burns through Rome.
Twins snuff out the angel's breath,
Who holds the key to endless death.
Giants' bane stands gold and pale,
Won through pain from a woven jail."


I denne boka prøver de greske barna til gudene å bli venner med de romerske, men de får ikke så god start, og må flykte. Sammen reiser Piper, Leo, Jason, Annabeth, Hazel, Frank og Percy til Roma for å finne og befri Nico di Angelo, og for at Annabeth kan få gjøre oppdraget sitt.
Annabeth må følge The Mark of Athena, for å finne Athena Parthenos(mest praktfulle statue av Athene noensinne) som ble stjålet og gjemt av romere.

Denne boka synes jeg handler mest om Annabeth, og hennes oppdrag som hun fikk av moren. Noen ganger synes jeg at Athene er litt av en frekk mor, men det er nesten umulig å ikke like henne(siden hun er en gudinne). Annabeth må jo gjøre oppdraget helt alene, og det er jo allerede en utfordring. Ihvertfall da hun visste hvem hun kom til å møte(jeg skal ikke avsløre noe, men det var veldig sannsynlig hvis man vet litt om gresk mytologi).

I denne boka ble jeg litt irritert over Jason. Jeg føler at han prøver å bli bedre enn Percy, men i mine øyne, er Percy den beste. . .
Jeg føler også at Hazel liker at det er to gutter som liker henne. Det er ikke helt sikkert om Leo liker henne eller ikke. Jeg tror Leo har et veldig forvirrende liv, alt i alt.

Endelig!
Annabeth og Percy er sammen igjen. Jeg synes at det er den eneste romansen som jeg har lest om som jeg ikke synes blir litt for klisjé. Rick klarer å få inn at de liker hverandre, uten at det går utover ekspedisjonene/questene deres.

Hvorfor?
Nå for tiden, må alle bøker avsluttes med en cliff-hanger. Noen ganger er det bare SÅ irriterende. Da må man nesten starte å lese den neste boka med en gang for å vite hva som skjer videre. Men jeg må lese en annen først! Jeg har House of Hades på hylla, men jeg må vente. Det er akkurat som på slutten av boka Drowned Wednesday. . . Cliff-hanger etter cliff-hanger! Det dreper meg!

Bokanmeldelse av tidligere bøker:
The Lost Hero#1
The Son of Neptune#2
The Demigod Diaries#2.5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar