mandag 7. april 2014

Trone av Jade av Naomi Novik

Tittel: Trone av Jade
"Trone av jade" av Naomi NovikOriginaltittel: Throne of Jade
Forfatter: Naomi Novik
Serie: Temeraire#2
Sider: 428
Sjanger: Historisk Fantasy
Terningkast: #3

Temeraire og Laurence kjemper sammen i krigen mot Frankrike. I Kina har man oppdaget at gaven til Frankrike - et drageegg - har havnet i feil hender. Umiddelbart sendes en delegasjon til Storbritannie for å kreve tilbake den nå fullvoksne dragen. Mot sin vilje tvinges Temeraire tilbake til Kina. Laurence blir med. Det blir en reise fylt av intriger og ubehagelige oppdagelser. Lite aner de at besøket ved det kinesiske hoffet byr på flere ubehagelige overraskelser.

Jeg synes:
Jeg leste ferdig boka i går, men jeg fikk ikke tid til å lage bokomtalen med en gang.
Denne boka handler igjen om Temeraire og Laurence. De blir tvunget med på reisen til Kina, og kineserne vil at Temeraire skal få en annen flyger/følgesvenn. Kineserne prøver og skille Temeraire og Laurence fra hverandre på reisen til Kina.

Dette er ikke akkurat min favoritt bok, men den var nokså spennende. Det var en litt treg start. ,men nå er det jo tre måneder siden jeg leste første bok, så. . .
Men etterhvert som man kommer seg litt inn i miljøet og situasjonen de er i, synes jeg det var veldig spennende. Noen ganger synes jeg også at det var litt trist. Forholdet til Temeraire og Laurence er så bedårende og søtt, og jeg vil aldri at de skal skilles.

Jeg elsker fortsatt ideen med å ha din egen drage. Det hadde vært spennende.
Ellers synes jeg Naomi har tenkt seg grundig om da hun skrev denne boka. Ihvertfall da hun skrev om hvordan kineserne oppfostret sine drager. Det var veldig spennende å lese om.
Men det var forferdelig mange navn å holde styr på! I hvert fall når Naomi bruker etternavn i handlings referat, og fornavn i dialoger. Det blir litt komplisert.

Jeg synes dessverre at denne oversettelsen var ganske dårlig. Jeg fant ganske mange skrivefeil, og det ødelegger ofte leseopplevelsen. . .

Temeraire-serien er ikke den mest spennende serien jeg har lest, og det ser ikke ut til at bøkene blir noe særlig bedre. Men jeg skal prøve å fortsette serien, og håper at bok nr. 3 er bedre!

Bokanmeldelse av tidligere bøker:
Hans Majestets Drage#1

Bildet ble hentet her:
https://bokelskere.s3.amazonaws.com/53742f6052fdd483e11f1e3552d05aed01c07f2654312bbbd7d1973b.jpeg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar