lørdag 18. februar 2017

Dark Places av Gillian Flynn

Dark PlacesTittel: Dark Places
Forfatter: Gillian Flynn
Sider: 421
Sjanger: Thriller, mystery
Utgivelsesår: 2009
Terningkast: #5

Libby Day was just seven years old when her evidence put her fifteen-year-old brother behind bars.

Since then, she has been drifting. But when she is contacted by a group who are convinced of Ben's innocence, Libby starts to ask questions she never dared to before. Was the voice she heard her borther's? Ben was a misfit in their small town, but was he capable of murder? Are there secrets to uncover at the family farm or is Libby deluding herself because she wants her brother back?

She begins to realise that everyone in her family had something to hide that day... especially Ben. Now, twenty-four years later, the truth is going to be even harder to find.

Who did massacre the Day family?


Jeg synes:
Jeg har lenge hatt lyst til å lese Dark Places, og med lenge, mener jeg veeldig lenge. Den har stått i bokhylla mi en stund nå, men selv om jeg alltid har hatt lyst til å lese boka, så har jeg også aldri hatt lyst til å begynne å lese den, nemlig fordi den visstnok skulle være så mørk og ekkel. Men plutselig fikk jeg lyst til å lese en thriller, så da bestemte jeg meg for å lese Dark Places. Jeg har tidligere lest Sharp Objects av samme forfatter, som jeg likte veldig godt, og jeg så at Dark Places hadde fått mye skryt på Goodreads, så jeg hadde høye forventninger. Og de ble innfridd, heldigvis!

Gillian Flynn er mest kjent som forfatteren som skrev boka Gone Girl, så derfor har kanskje ikke så mange hørt om Dark Places, en bok som ble utgitt noen år tidligere. Den har kanskje blitt litt oversett, I don't know. Uansett, selv om jeg har veldig lyst til å lese Gone Girl også (som jeg ikke har gjort enda, shame on me) så har jeg bestemt meg for å lese Gillian Flynn's bøker i rekkefølgen hun skrev dem. Jeg likte Sharp Objects, men Dark Places var enda bedre!

Først og fremst, mysteriet som tar sted i boka er skikkelig mystisk (no shit, Sherlock), og jeg måtte bare vite hva som hadde skjedd. Det var fantastisk å finne ut mer og mer om historien sammen med hovedkarakteren, som kanskje egentlig ikke er en særlig likendes karakter. Men det gjorde ingenting, fordi Gillian Flynn er utrolig flink til å lage ekte og komplekse karakterer, som gjør boka tusen ganger bedre! Creds to her, skulle ønske jeg var så flink til å skrive, ass.

Selv om jeg elsket mysteriet-delen av boka, føler jeg at klimakset var ganske svakt (just my opinion.) Jeg visste ikke hva som kom til å skje, men avslutningen kom likevel ikke som en stor overraskelse, eller ikke stor "nok", hvis dere skjønner hva jeg mener. Hadde forventet litt mer, på grunn av alle de fantastiske anmeldelsene. Don't get me wrong, jeg elsket boka, og avslutningen var fantastisk, bare ikke like fantastisk som jeg hadde forventa.

Hovedgrunnen til at jeg likte denne boka bedre enn Sharp Objects var at i Dark Places var spenningen fordelt mer utover hele boka, mens i Sharp objects følte jeg at all spenningen var samlet på slutten, og resten av boka ble derfor litt kjedelig. Men uansett, Gillian Flynn er en kjempeflink forfatter, som skriver helt briljante thrillere, og jeg gleder meg til å lese Gone Girl!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar