søndag 6. desember 2015

Elusion av Claudia Gabel & Cheryl Klam

Elusion (Elusion, #1)Tittel: Elusion
Forfatter: Claudia Gabel & Cheryl Klam
Serie: Elusion#1
Sider: 379
Sjanger: Dystopi, Sci- Fi
Utgivelsesår: 2014
Terningkast: #2

Soon, Elusion® will change the world and life as we know it.

A new technology called Elusion is sweeping the country. An app, visor and wristband will virtually transport you to an exotic destination where adventure can be pursued without the complications—or consequences—of real life.

Regan is an Elusion insider. Or at least she used to be. Her father invented the program, and her best friend, Patrick, heir to the tech giant Orexis, is about to release it nationwide. But ever since her father’s unexpected death, Regan can’t bear to Escape, especially since waking up from the dream means crashing back to her grim reality.

Still, when there are rumors of trouble in Elusion—accusations that it’s addictive and dangerous— Regan is determined to defend it. But the critics of Elusion come from surprising sources, including Josh, the handsome skeptic with his own personal stakes. As Regan investigates the claims, she discovers a disturbing web of secrets. She will soon have to choose between love and loyalty…a decision that will affect the lives of millions.

Suspense, thrills, and romance fuel this near-future story about the seductive nature of a perfect virtual world, and how far one girl will go to uncover the truth behind the illusions.


Jeg synes:
Egentlig hadde jeg ikke tenkt til å skrive en anmeldelse om denne boka, men jeg bestemte meg for å gjøre det allikevel. Jeg må få ut mine følelser overfor denne boka, hvis du skjønner hva jeg mener! Jeg pleier vanligvis å like de fleste bøkene jeg leser, men jeg likte ikke denne boka. Derfor hadde jeg lyst til å skrive en anmeldelse, slik at jeg kan dele grunnene til at jeg ikke likte den. Let's go!

Først og fremst, så har jeg hatt denne boka utrolig lenge. Det var derfor jeg bestemte meg for å lese den, siden jeg har hatt det ganske travelt på skolen. Derfor valgte jeg å lese en bok som jeg egentlig ikke hadde så lyst til å lese, fordi jeg hadde jo rett og slett ikke særlig mye tid til å lese, og jeg hadde ikke lyst til å begynne en bok jeg hadde veldig lyst til å lese, fordi jeg da hadde jeg ikke hatt tid til å sette meg inn i historien. Sånn sett er jeg glad for å ha lest Elusion, fordi jeg har hatt boka såpass lenge. Men jeg kommer ikke til å kjøpe bok to, for å si det sånn!

Ideen bak boka er utrolig interessant, og jeg har lest bøker om et lignende tema før. Dessverre, så var ideen mye bedre enn utførelsen, fordi denne boka var rett og slett dårlig, spør du meg. Men dette er bare min mening, så jeg har ikke noen ting imot de som elsket Elusion. Den var bare ikke min cup of tea.

Det er to forfattere som har hjulpet hverandre med å skrive boka, og det virker jo egentlig ganske gøy og interessant. Men det er vanskelig å få det til. Og det synes jeg ikke Gabel & Klam har klart. Det var noen deler av boka som faktisk ikke var så ille (men fremdeles ille), men plutselig så likte jeg ikke måten boka ble skrevet på i det hele tatt. Det var litt av og på, og det har kanskje noe å gjøre med at de har skrevet hver sin del av boka. Det funket rett og slett ikke. I tillegg likte jeg ikke skrivemåten, uansett hvilken forfatter som skrev. Jeg synes rett og slett ikke boka var særlig bra skrevet, og jeg kunne ikke sette meg ordentlig inn i historien på grunn av dette.

Men det gjorde egentlig ikke noe, fordi jeg synes at selve plottet også var utrolig kjedelig. Alt som skjedde i boka var utrolig forutsigbart, og jeg synes rett og slett at boka ikke var spennende i det hele tatt. Boka er 380 - sider lang, men det er egentlig utrolig lite som skjer i løpet av boka. Den eneste grunnen til at jeg leste boka ferdig såpass fort var slik at jeg kunne begynne en annen bok, fordi jeg ville bare bli ferdig med Elusion så raskt som bare mulig. Jeg vurderte faktisk å legge den ned for å begynne en annen bok, så det sier litt. . .

Til slutt, til det som irriterte meg mest med boka: karakterene. Hovedpersonen, Regan, hun er en av de dummeste karakterene jeg noensinne har lest om. Hun er offisielt en av de mest irriterende hovedpersonene jeg har lest om, sammen med Dan Crawford (Asylum) og Jacinda (Firelight.) Men ikke nok med det, alle de andre karakterene i boka er også utrolig kjedelige og forutsigbare. I tillegg er det jo også et love-triangle, og den var sååååå dårlig utført! Jeg liker egentlig ikke så mye romanse i bøker (noen unntak), men jeg tror alle som har lest denne boka kan være enig med at det ikke var et særlig troverdig kjærlighetsdrama. Jeg kan begynne fra begynnelsen. Regan og Patrick har vært bestevenner siden de var barn. Så dukker mysteriske Josh opp, og Regan blir totalt forelsket i ham. Hun forlater Patrick for Josh, etter bare å ha kjent ham i noen dager! Så hun gir altså opp vennskapet til Josh opp for en fremmed hun ikke vet noen ting om! Selvfølgelig, det er noen grunner rundt omkring i boka om hvorfor hun gjør slik hun gjør, men jeg synes det er utrolig usannsynlig at noe slikt kan skje i løpet av noen dager. Ugh . . .
Det er bare en person i boka som jeg faktisk ikke synes var så ille. Det var Avery, den såkalte "fienden" til hovedpersonen. Det sier kanskje litt om hvor mye jeg hatet Regan. I tillegg så var min favorittsetning i boka denne her (vet ikke om jeg har skrevet det ordrett fra bok): She's dumber than a big pile of rocks. Dette sa Avery til Regan en gang i boka, og jeg kunne ikke vært mer enig! Jeg måtte le ut høyt da jeg leste denne setningen. 
Men så plutselig, så blir Avery og Regan venner (kanskje ikke venner, men nøytrale), og det gjør meg så sint! Det gir ikke mening, og jeg det får meg bare til å like boka mindre å mindre. 

Egentlig var jeg fristet til å gi en terningkast 1, men jeg likte de første 40 - sidene av boka, så jeg gir Elusion heller en svak to'er. Som du kanskje har skjønt, så likte jeg ikke denne boka. Kanskje noen liker denne boka, men det gjorde ikke jeg.    

Bildet ble hentet fra Goodreads.

2 kommentarer:

  1. Måtte le litt da jeg kom til din beskrivelse av karakterene. Kjenner meg igjen i det å bare plukke opp bøker fordi jeg føler jeg burde lese dem, eller for å få litt mindre som jeg ikke har lest i hyllen. Og enig i at historien høres spennende ut og coveret var veldig fint, men kommer nok ikke til å plukke opp denne. Takk for en ærlig anmeldelse! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er egentlig ganske morsomt å skrive anmeldelser om bøker man ikke liker særlig godt. Befriende følelse! Haha, men det er morsomt å klage på ting i blant.
      Og jeg er helt enig med deg; jeg er altfor dårlig til å lese bøkene som har stått på hylla mi i en evighet, og jeg leste Elusion mest for å bli ferdig med den.
      Glad for at du likte anmeldelsen min, forresten! =)

      Slett