fredag 31. oktober 2014

Gutten i den Stripete Pyjamasen av John Boyne

Tittel: Gutten i den Stripete Pyjamasen
Originaltittel: The Boy in the Striped Pyjamas
Forfatter: John Boyne
Sider: 172
Sjanger: Historical Fiksjon
Terningkast: #5

Det er vanskelig å gjengi handlingen i Gutten i den stripete pyjamasen. Vanligvis røper vi litt i baksideteksten om hva boka handler om. I dette tilfellet tror vi det vil ødelegge leseropplevelsen. Vi synes det er viktig at du begynner å lese uten at du vet hva det handler om. Men stol på oss, hvis du begynner å lese denne boka, vil du få bli med på en reise sammen med en gutt som heter Bruno. Og før eller senere vil du ankomme et gjerde sammen med Bruno. Gjerder som dette finnes over hele verden. Vi håper du aldri vil måtte krysse et slikt gjerde.

Jeg synes:
Denne boka leste vi faktisk på skolen. Det var derfor det tok ganske lang tid å lese den, siden det var felleslesing. Men den var ikke den største boka, så da gikk det vel fint. 
Først må jeg også nevne at jeg visste hva som kom til å skje på slutten. Jeg vet ikke hvor jeg fikk vite det, hvem jeg fikk vite det av eller når. Men jeg visste det.

Jeg har ikke lest mange Historisk Fiksjon bøker, Bare Drageløperen av Khaled Hosseini. Hvis du lurer på hva Historisk Fiksjon er, så er det bøker som tar plass ved en viktig historisk hendelse, men fortsatt er fiksjon.

Det var veldig interessant å lese om 2. verdenskrig, spesielt gjennom en 9-åring sine øyne. Det er en god måte å lære på, og jeg burde lese flere sånne bøker. Dessverre vet jeg ikke om så mange, så gjerne kom med anbefalinger:)

Det er småting jeg irriterer meg over, f.eks da "Bruno formet munnen til en o". Den setningen gikk litt igjen i boka, og jeg synes rett og slett at det er en dårlig beskrivelse. Kanskje det bare er meg, men det syne jeg. Lurer på hvordan setningen var på engelsk?
Men ellers synes jeg at John Boyne er veldig flink til å beskrive atmosfæren og karakterene i boka. Well done!

Slutten var veldig trist, men jeg føler at det gikk litt fort. Plutselig var det over. Jeg hadde kanskje foretrukket litt til, men det var en veldig bra avslutning på boka. Anbefales!

Bildet ble hentet her:
http://bokelskere.s3.amazonaws.com/efa0e46e6ac09882d09a523893f1f97b1d2f32b569a62b3e1acf33a0.jpeg

3 kommentarer:

  1. Vi leste også boka på skolen. Jeg likte den veldig godt; så trist, og vi så filmen. Har dere sett filmen? Den er veldig bra!

    Hvis du vil ha anbefalinger av historiske bøker, har jeg mange å anbefale. Vil du lese om 2. verdenskrig, kan du lese The Book Thief av Markus Zusak eller tegneserien Maus av Art Spiegelman; som forresten er basert på historien om faren hans. Ellers så er andre bøker av John Boyne verdt å sjekke ut. Jeg har lest Hendelsenes hus (The House of Special Purpose), som handler om den russiske revolusjonen, og Stay Where You Are & Then Leave, som handler om 1.verdenskrig. Between Shades of Gray av Ruta Septys er også veldig bra, og den handler om en del av historien jeg ikke visste noe særlig om; tvangsflyttingen av mennesker i Latvia, Litauen og Estland da landene var en del av Sovjetunionen. Ellers så er The Diviners av Libba Bray, en paranormal bok satt til 1920-tallet, veldig bra.

    Håper dette kan hjelpe deg litt :) Hvis det er noe annet du lurer på, er det bare å spørre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, vi har ikke sett filmen ennå, men jeg tror vi skal se den når det nærmer seg jul.

      Tusen takk for alle anbefalingene! Jeg skal definitivt sjekke ut noen av dem:)

      Slett