tirsdag 30. september 2014

Svartkrutt og Ild av Naomi Novik

"Svartkrutt og ild" av Naomi NovikTittel: Svartkrutt og Ild
Originaltittel: Blackpowder War
Forfatter: Naomi Novik
Serie: Temeraire#3
Sider: 365
Sjanger: Historisk Fantasy
Terningkast: #4

En fiendtlig drage sverger hevn over Laurence og Temraire.

Etter deres farefylte eventyr i Kina blir Laurence og hans drage Temeraire informert om et hemmelig oppdrag; Storbritannia har kjøpt tre verdifulle drageegg fra det ottomanske imperiet, og de må ta en omvei via Istanbul på veien hem fra Kina. Deretter må de eskortere den verdifulle lasten tilbake til England. Reisen blir preget av ondskapsfulle feller som er plassert av den kinesiske dragen Lien, en fiende som nå anklager Temeraire for hennes flyvers død. Og et utilgivelig svik gjør at Laurence og Temeraire må forsvare seg. Men hvor store sjanser har de mot de mektige troppene i Bonapartes hær.

Jeg synes:
Det er en liten stund siden jeg leste Svartkrutt og Ild, og jeg husker at jeg brukte en god stund på å lese den. Jeg har lest tidligere bøker fra denne serien, og serien er vel ganske interessant, men den har ikke imponert meg til nå. Det går ganske treigt for seg, og man har ikke alltid like lyst til å lese videre. Sånn følte jeg det ihvertfall under bok to. Men jeg likte den første boka veldig godt da, og bok tre var en positiv overraskelse.

Når man har leser en serie, pleier det å være ganske lett å komme seg inn i boka. Men jeg synes at starten på Svartkrutt og lld var ganske kjedelig, og jeg fikk ikke helt lyst til å lese videre. Man fikk vite litt om hva boka kom til å handle om, og det virket ikke så interessant for meg. De måtte hente tre drageegg i Istanbul og levere de trygt tilbake til England. Det handler boka om. Selvfølgelig kommer det noen overraskelser underveis, men ellers er det hovedplottet. Ikke det mest interessante i verden. . .

Som i bok to, er det veldig mange reiser. I bok to synes jeg at det ble veldig kjedelig etter hvert, ettersom de var på en båt hele tiden. Men under denne boka synes jeg at reisene deres er mye bedre gjennomført, og mye mer underholdende. Det kommer jo, som jeg skrev tidligere, mange overraskelser underveis, som gjorde boka mye mer spennende og interessant.
Men jeg liker ikke Laurence (hovedpersonen.) Han er veldig endimensjonal, og man får egentlig ikke vite så mye om ham. Han har ingen interesser, eller noe han brenner for, i motsetning til Temeraire. Han er mye mer spennende å lese om enn Laurence. Han har sine egne meninger, og han har sin egen personlighet. Det er bra!

Man kan også lære litt om europeisk krigshistorie med å lese disse bøkene. Jeg, som synes at serien begynner å bli litt for kjedelig, lærer ikke så mye. Men jeg synes at Naomi Novik har flettet sammen drager og europeisk krigshistorie på en fantastisk måte, og jeg har en fornemmelse om hav den neste boka kommer til å handle om.

Bare med å se på tittelen skjønner man at man har med krig og gjøre, og jeg synes den passer veldig bra. Man vet ikke helt hva boka kommer til å handle om når man ser på tittelen, men jeg synes den passer veldig bra etter jeg har lest boka. Jeg liker bøker som har titler som ikke avslører boka, men fremdeles passer inn i handlingen, hvis du skjønner hva jeg mener.

Men det var noe jeg irriterte meg veldig over mens jeg leste. Det var stadig skrivefeil, som fikk meg til å stoppe opp. Jeg hadde et eksempel, men jeg har dessverre levert boka på biblioteket. Men skrivefeil gjør at leseopplevelsen blir dårligere, og det hjelper ikke akkurat når man leser en boka man allerede ikke synes er fullt så interessant.

Ikke misforstå meg! Jeg likte boka, men dette er ikke akkurat en serie som jeg anbefaler til vennene mine. Jeg tror kanskje denne serien passer best for voksne, men alle som er interessert i europeisk krigshistorie vil sikkert få glede av å lese bøkene. Det finnes fortsatt flere bøker om Laurence og Temeraire, og jeg skal definitivt lese dem. Jeg håper bare serien blir bedre etter hvert;)

Bokanmeldelser av tidligere bøker:
Hans Majestets Drage-#1
Trone av Jade-#2

Bildet ble hentet her:
https://bokelskere.s3.amazonaws.com/8aaefaf76c5c88203ca40ee0c20f7d1096f0ddf9d4636e0773ce05fd.jpeg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar