søndag 13. april 2014

Divergent av Veronica Roth

Divergent: Adult Edition (Pocket)Tittel: Divergent
Forfatter: Veronica Roth
Serie: Divergent#1
Sider: 487
Sjanger: Dystopi
Terningkast: #6

Beatrice Prior is on the brink of a decision that will change her life. In a society divided into factions all are forced to choose where they belong. And the choice Tris makes shocks everyone, including herself.

Once decisions are made, the new members are forced to undergo extreme initiation tests with devestating consequences. As their experience transforms them, Tris must determine who her friends are - and if the man who both threatens and protects her is really on her side.

Because Tris has a deadly secret. And as growing conflict threatens to unravel their seemingly perfect society, this secret might save those Tris loves. . . or it might destroy her.

Jeg synes:
Denne boka kjøpte jeg i Oslo, da jeg var med klassen på tur til Eidsvoll og Stortinget. Jeg har ikke hatt boka så lenge, men jeg føler at den har stått i hylla altfor lenge. Det er en fantastisk bok. Hvorfor har jeg ikke oppdaget boka tidligere? Jeg fant ut om boka på grunn av filmtraileren som går nå. . . Filmen ser så spennende ut, så jeg måtte bare lese boka først. Da var det jo bra at jeg hadde den stående i hylla.

Boka handler om Beatrice Prior, eller Tris som hun heter i mesteparten av boka. Samfunnet som Tris lever i, er delt i fem grupper, eller factions som det heter i boka. Alle gruppene har en type mennesker. Samfunnet lagde gruppene, for de sa at det er ikke om du er svart, hvit eller asiater, som får folk til å gå i krig. Det er de forskjellige "personlighetene".

Abnegation: De uselviske. De skylder på egoisme, og alle som tilhører Abnegation må alltid tenke på andre framfor seg selv. De får heller ikke lov til å se seg i speilet så ofte heller. Man må ikke tenke på seg selv, når man tilhører Abnegation.

Candor: De ærlige. De skylder på falskhet og bedrag, og alle som tilhøre Candor må alltid si sannheten. Alle fra Candor må være åpne, og de mener at hvis du sier alt om deg selv til andre, har du ingenting å lyve om.

Erudite: De kunnskapsrike. De skylder på uvitenhet og alle som tilhører Erudite må vite mest mulig. Jo mer kunnskap man har, desto bedre. Alle fra Erudite elsker å lese, og de bruker mye av tiden på bøker.

Dauntless: De modige. De skylder på frykt og feighet, og alle som tilhører Dauntless blir trent opp til å takle sin frykt, og bli gode til å holde seg rolige under skremmende omstendigheter. Dauntless er egentlig hæren til det som en gang var Chicago.

Amity: De fredfulle. De skylder på krig og slåssing, og alle som tilhører Amity får ikke lov til å slåss. De er demokratiske, og snille. De er nøytrale blant alle. De er lojale, og de tilgir.

Alle som fyller 16 må gjennom en test for å finne ut av hvilken gruppe de hører til. Selv om du tar en test, kan du selv velge hvilken gruppe du vil gå til. Testen sier bare hvilken som passer best. For vår heltinne Tris blir dette et vanskeligere valg enn for folk flest, og det kommer til å avgjøre resten av livet hennes.

Jeg elsker denne boka. Samfunnet Veronica har funnet på er så fascinerende.
Dystopi er veldig "inn" nå for tiden, og jeg vet at mange sammenligner denne boka med The Hunger Games. Men det er ikke så mye likt med bøkene. Det eneste som er likt, er at hovedpersonen er en jente. Ellers så er det jo helt forskjellige samfunn. Kanskje ikke de mest behagelige samfunnene å leve i, men de er ikke like.
Men jeg måtte jo sammenligne bøkene for det. Jeg synes at Veronica har planlagt boken sin mye mer enn Suzanne. Alt virker litt mer planlagt, og det er mye mer man får vite om hvordan samfunnet blir styrt. Jeg elsker The Hunger Games også, men samfunnet i Divergent virker litt mer troverdig.
Men jeg synes begge bøkene er like gode, og synes ikke at folk skal klage på at Veronica har stjålet noe fra The Hunger games, for det har hun nemlig ikke. Ikke noe viktig i hvert fall.

Hovedpersonen "Tris" er veldig selvstendig, og hun hater å vise svakhet ,og hun liker ikke at andre personer sier at hun er svak bare fordi hun er liten. Hun vil ikke at folk skal undervurdere henne, men noen ganger kan det være til hennes fordel. Jeg liker veldig godt Tris fordi hun trenger ikke noen for å komme seg fremover i livet. Hun kan være selvstendig.

Jeg bare elsker denne boka, og gleder meg til å se filmen en eller annen gang. Håper bare ikke den skuffer meg. . .

Bildet ble hentet her:
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/book/book/image1/divergent_adult_edition-roth_veronica-24870341-558577806-frnt.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar