søndag 28. juni 2015

Harry Potter and the Goblet of Fire av J.K. Rowling

Harry Potter and the Goblet of Fire (Harry Potter, #4)
Tittel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Forfatter: J.K. Rowling
Serie: Harry Potter
Sider: 616
Sjanger: Fantasy
Utgivelsesår: 2000
Terningkast: #6

When the Quidditch World Cup is disrupted by Voldemort’s rampaging supporters and the terrifying Dark Mark appears against the night sky, it is obvious to Harry Potter that, far from weakening, Voldemort is getting stronger. Back at Hogwarts for the fourth year Harry is astonished to be chosen to represent the school in the Triwizard Tournament. The competition is dangerous, the tasks terrifying, and true courage is no guarantee of survival – especially with the Dark Lord’s forces on the rise …

Jeg synes:
For en stund siden bestemte jeg meg får å begynne på Harry Potter-serien på nytt, siden jeg aldri leste alle bøkene. Nå har jeg lest bok fire, og bøkene er like gode som jeg husket de. Det er så hyggelig å komme tilbake til Galtvort, sammen med Harry, Ron og Hermione.

Jeg har sett filmene, og Ildbegeret er favorittfilmen min. Til nå er også denne boka favoritten min, fordi jeg kom aldri lengre enn til bok fire. Jeg synes det er så spennende med trollmannsturneringen, og alle oppgavene de må fullføre. Samtidig er det så mange mysterier gjennom boka, og siden jeg ikke har lest boka på en stund, hadde jeg glemt de fleste.

Det er så utrolig hyggelig å lese om alle karakterene igjen. Nå vet jeg virkelig hvor mye jeg bryr meg om dem, selv om de ikke finnes. Men det er noe med det at man har vokst opp med dem. Jeg hadde en veldig nostalgisk følelse da jeg leste boka, og etter jeg var ferdig hadde jeg ikke lyst til å lese noe annet. Jeg ville bare starte boka på nytt, slik at jeg kunne lese den en gang til.

Dessuten har jeg begynt å lese bøkene på engelsk, fordi jeg føler at jeg får en bedre leseropplevelse hvis jeg leser en bok på originalspråket. Så jeg kommer helt sikkert til å lese de tre første bøkene i serien en gang til, bare på engelsk.

Jeg har ikke mye mer å skrive, fordi det er vanskelig å skrive anmeldelser om noe man elsker så mye. Harry Potter er virkelig et barndomsminne, og jeg kan ikke vente med å fortsette på serien!

Anmeldelser av tidligere bøker:
Harry Potter og de Vises Stein#1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar