mandag 2. januar 2017

Uprooted av Naomi Novik

27827627
Tittel: Uprooted
Forfatter: Naomi Novik
Sider: 438
Sjanger: Fantasy, eventyr
Utgivelsesår: 2015
Terningkast: #4

Agnieszka loves her valley home, her quiet village, the forests and the bright shining river. But the corrupted Wood stands on the border, full of malevolent power, and its shadow lies over her life.

Her people rely on the cold, driven wizard known only as the Dragon to keep its powers at bay. But he demands a terrible price for his help: one young woman handed over to serve him for ten years, a fate almost as terrible as falling to the Wood.

The next choosing is fast approaching, and Agnieszka is afraid. She knows—everyone knows—that the Dragon will take Kasia: beautiful, graceful, brave Kasia, all the things Agnieszka isn’t, and her dearest friend in the world. And there is no way to save her.

But Agnieszka fears the wrong things. For when the Dragon comes, it is not Kasia he will choose.


Jeg synes:
Jeg har tidligere lest de tre første bøkene i Temeraire-serien av Naomi Novik, og jeg likte dem forholdsvis godt, spesielt den første. Men det begynner å bli en stund siden, så jeg burde kanskje fortsette på den serien snart. . . Uansett, nå har jeg endelig lest Uprooted av Naomi Novik, som jeg har hatt et øye på en stund nå, og jeg likte den kjempegodt, spesielt fordi den var så eventyrlig og koselig å lese.

Uprooted er nesten som en bok blandet av mange ulike eventyr, presset sammen i en herlig miks av action, spenning og magi. Selv om jeg brukte skikkelig lang tid på å lese boka, likte jeg den utrolig godt. Det er bare det at jeg ikke har hatt glede av å lese i det siste, eller rettere sagt, ikke har hatt lyst til å sette meg ned å lese en bok. Jeg synes fortsatt det er utrolig hyggelig og koselig å lese, spesielt med en god kopp te eller kaffe, men jeg har hatt en del å gjøre i det siste, og når jeg faktisk har tid til å gjøre noe annet enn skole, har ikke lesing vært første prioritert. #Netflix Men i ny og ne satt jeg meg ned for å lese, og det var virkelig verdt det. Jeg rakk til og med å lese boka ferdig før jeg reiste til Cuba, hehe. Hvor lang tid tok det, tre måneder? Hehehehe. . . 

Jeg må innrømme at begynnelsen av boka var mye mer spennende enn slutten, men det er kanskje fordi jeg begynte å miste interessen da jeg nærmet meg slutten. Jeg var ikke helt interessert i historien, og konklusjonen var kanskje litt rar? Jeg vet ikke helt, men noe var det i hvert fall, men jeg synes framdeles at boka var kjempegøy å lese. Men slutten funket ikke helt for meg, kanskje fordi alt skjedde så fort. 400 sider med masse oppbygging, og plutselig 30 sider med masse ny informasjon. Not a great combination, if you ask me. 

Anyhow, jeg likte denne boka veldig godt, og kommer definitvt til å lese mer av Naomi Novik hvis hun kommer ut med flere frittstående bøker. Det spørs om jeg fortsetter på Temeraire-serien, men vi får se. Nytt år, nye muligheter. Men akkurat nå prioriterer jeg nok andre ting enn å lese ferdig den serien. Uansett, Uprotted var litt av et eventyr, og jeg storkoste meg de gangene jeg fant meg selv i å lese litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar